Przewlekłe borelioza i alleles HLA

W swoim artykule z 26 lipca, Steere i in. w sekcji Wyniki stwierdzono, że częstość występowania HLA-DR4 była istotnie większa u pacjentów z przewlekłym zapaleniem stawów niż u zdrowych osób (57 vs. 31%, P <0,01). To stwierdzenie jest ewidentnie niepoprawne; w rzeczywistości prawidłowa wartość P (obliczona za pomocą dokładnego testu Fischera, a następnie pomnożona przez liczbę specyficzności badanych w każdym locus, jak podano w sekcji Metody) wynosi 0,014 × 7, lub 0,1, jak podano w Tabeli w pracy. Zatem wydaje się, że HLA-DR4 występuje częściej u pacjentów z przewlekłym zapaleniem stawów tylko wtedy, gdy porównuje się je z pacjentami z artretyzmem o krótkim czasie trwania. Aby powiązać chorobę z jednym z alleli HLA, lepiej byłoby dokonać porównania między pacjentami i osobami zdrowymi.
Zgłoszona zwiększona częstotliwość HLA-DR4 u pacjentów z przewlekłym zapaleniem stawów może być konsekwencją zwiększonej częstotliwości HLA-DQw3, która jest związana z HLA-DR4, w tej samej grupie pacjentów; w rzeczywistości, jak stwierdzono w artykule redakcyjnym HLA and Disease – The Perils of Simplification (wydanie z 28 czerwca), miejsce, którego związany z chorobą allel ma najwyższe względne ryzyko, niekoniecznie jest tym, które jest najbardziej związane z podatnością na chorobę. gen. Zatem należy przeprowadzić analizę wieloczynnikową w celu ustalenia, czy zwiększona częstotliwość HLA-DR4 u pacjentów z przewlekłym zapaleniem stawów jest niezależna od zwiększonej częstotliwości HLA-DQw3.
Zwiększona częstość występowania przeciwciał przeciwko Borrelia burgdorferi odnotowano u pacjentów z reumatoidalnym zapaleniem stawów żyjących na obszarach wiejskich, gdzie choroba z Lyme jest endemiczna.3 Reumatoidalne zapalenie stawów jest związane z HLA-DR4 w białych populacjach, 4 i pacjenci badani przez Steere et al. pochodzą z obszaru, gdzie choroba z Lyme jest chorobą endemiczną. Niektóre uwagi na temat tej możliwości, a także więcej informacji na temat klinicznych i laboratoryjnych cech ich pacjentów z przewlekłym zapaleniem stawów, powinny być dostarczone przez autorów.
Gian Domenico Sebastiani, MD
Uniwersytet La Sapienza, 00161 Rzym, Włochy
4 Referencje1. Steere achéal, Dwyer E, Winchester R.. Związek chronicznego boreliozowego zapalenia stawów z allelami HLA-DR4 i HLA-DR2. N Engl J Med 1990; 323: 219-23
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Segall M, Bach FH. . HLA i choroba – zagrożenia upraszczające. N Engl J Med 1990; 322: 1879-81
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Cimmino MA, Fumarola D, Marcuccio C, Rovetta G, Bianchi G, Crovato F.. Przeciwciała przeciwko antygenowi Borrelia burgdorferi u pacjentów z reumatoidalnym zapaleniem stawów żyjących w endemicznym regionie z boreliozą. Clin Exp Rheumatol 1987; 5: S33
Google Scholar
4. Stastny P.. Związek allochantygenu komórek B DRw4 z reumatoidalnym zapaleniem stawów. N Engl J Med 1978; 298: 869-71
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
Powyższe pismo zostało skierowane do autorów danego artykułu, którzy oferują następującą odpowiedź:
Do redakcji: Jesteśmy pewni, że pacjenci z przewlekłym boreliozowym zapaleniem stawów nie mieli reumatoidalnego zapalenia stawów. Wcześniej opisywaliśmy kliniczne cechy boreliozowego zapalenia stawów.1 Wszyscy pacjenci mieli krótkie epizody zapalenia stawów w jednym lub kilku stawach, zwykle kolanach, a stan stał się chroniczny u niektórych pacjentów Żaden z pacjentów nie miał symetrycznego zapalenia wielostawowego ani dodatniego testu na czynnik reumatoidalny, charakterystyczne objawy reumatoidalnego zapalenia stawów.
Nasze badanie zostało zaprojektowane w celu porównania profili immunogenetycznych pacjentów o różnych wynikach zakażenia B. burgdorferi. Jedna grupa, pacjenci z przewlekłym boreliozowym zapaleniem stawów, mieli znacznie większą częstość HLA-DR4 niż pacjenci z zapaleniem stawów o krótkim czasie trwania (57 vs. 9%, p <0,003). Uważamy, że to porównanie najlepiej odpowiada rozważanej hipotezie - że chroniczne boreliozowe zapalenie stawów ma podstawę immunogenetyczną. Populacja kontrolna Nowego Jorku została wykorzystana jako odniesienie, aby pokazać, że nasze metody typowania dały częstotliwości dla każdej specyficzności HLA, która była podobna do tych ogólnie występujących w białych populacjach. Dr Sebastiani ma rację, że wartość P dla porównania częstości HLA-DR4 u pacjentów z przewlekłym boreliozowym zapaleniem stawów i u osób zdrowych (57 vs. 31 procent) wynosi 0,014, dostosowana do 0,1 dla siedmiu porównań, jak stwierdzono w Tabeli (wartość P <0,01 podana dla tego porównania w teście była nieprawidłowa). W związku z naszym wcześniejszym doniesieniem o zwiększonej częstotliwości występowania HLA-DR2 i DR4 w przewlekłym boreliozowym zapaleniu stawów, 2 można było postawić pytanie, czy konserwatywna korekta liczby mierzonych zmiennych była konieczna, ponieważ hipoteza zerowa mogłaby słusznie być taka, że częstotliwość tych Specyfika została zwiększona.
Dr Sebastiani pyta, czy, jeśli przyjąć wniosek, że przewlekłe boreliozowe zapalenie stawów ma podstawę immunogenetyczną, pierwotne skojarzenie może dotyczyć HLA-DQw3. U pacjentów z przewlekłym zapaleniem stawów częstotliwość HLA-DQw3, allelu znajdującego się w nierównowadze sprzężeń z HLA-DR4, była nawet wyższa (74 procent) niż częstotliwość HLA-DR4. Chociaż częstość HLA-DQw3 była istotnie większa u pacjentów z przewlekłym zapaleniem stawów niż u zdrowych osób (P <0,003), częstość tej swoistości nie była istotnie większa u osób z przewlekłym zapaleniem stawów niż u pacjentów z zapaleniem stawów krótkotrwałym. Z tego powodu i ponieważ HLA-DR5, który jest również w nierównowadze sprzężeń z HLA-DQw3, miał zmniejszoną częstość, uważamy, że HLA-DQw3 jest mniej prawdopodobne, aby reprezentować związany z chorobą allel. Nie wykluczyliśmy jednak tej lub innych powiązanych możliwości i obecnie przeprowadzamy sekwencjonowanie odpowiednich alleli DR i DQ.
Allen C. Steere, MD
New England Medical Center, Boston, MA 02111
Robert Winchester, MD
Edward Dwyer, MD