Rodzinne występowanie nieswoistych chorób jelit czesc 4

Trzy probandy – jedna z chorobą Crohna i dwie z wrzodziejącym zapaleniem okrężnicy – należały do jednej rodziny, w której był inny krewny z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego. Trzy probandy z wrzodziejącym zapaleniem okrężnicy stanowiły jedną rodzinę, a 12 innych z tą chorobą należało do sześciu rodzin. W związku z tym 60 probandów należało do 50 różnych rodzin. Piętnaście spośród 504 probantów z wrzodziejącym zapaleniem okrężnicy i 2 z 133 z chorobą Leśniowskiego-Crohna to bliźnięta. Żadna z par bliźniąt, z których dwie nie były monozygotyczne, była zgodna z zapalną chorobą jelit.
Tabela 3. Tabela 3. Częstość występowania wrzodziejącego zapalenia jelita grubego i choroby Leśniowskiego-Crohna na 100 000 osób wśród krewnych pierwszego i drugiego stopnia * Występowanie wrzodziejącego zapalenia okrężnicy i choroby Leśniowskiego-Crohna u krewnych przedstawiono w Tabeli 3. W porównaniu z częstością występowania w populacja podstawowa, wskaźniki wrzodziejącego zapalenia jelita grubego i choroby Leśniowskiego-Crohna u krewnych pierwszego stopnia u probantów z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego zostały zwiększone odpowiednio o 9,5 i 1,8, oraz wskaźniki choroby Crohna i wrzodziejącego zapalenia jelita grubego u krewnych pierwszego stopnia probandy z chorobą Leśniowskiego-Crohna zostały zwiększone odpowiednio o 10,3 i 4,4. Wskaźniki rozpowszechnienia wrzodziejącego zapalenia jelita grubego i choroby Leśniowskiego-Crohna u krewnych II stopnia u probantów z tą samą chorobą, co te krewne, również wzrosły, podczas gdy wskaźniki chorobowości wśród krewnych II stopnia z chorobą inną niż u probantów były niższe niż w populacja tła. Jednakże 95-procentowe poziomy ufności w częstości występowania pokrywały się z odsetkami w populacji (Tabela 3).
Tabela 4. Tabela 4. Ryzyko zapalnej choroby jelit u osób starszych i płciowych wśród krewnych pierwszego stopnia w zakresie chorób zapalnych jelit, w odniesieniu do ryzyka populacyjnego. Ponieważ częstość występowania chorób zależy od płci i wieku (tab. 1), oszacowano ryzyko względne populacji na podstawie wieku i wieku dla krewnych pierwszego stopnia (Tabela 4). Ryzyko względne populacji dla zgodnej choroby wynosiło około 10, natomiast dla choroby dysharmonicznej było tylko nieznacznie podwyższone, a nie znacząco w odniesieniu do choroby Crohna u krewnych probantów z wrzodziejącym zapaleniem okrężnicy.
W sumie 883 krewnych pierwszego stopnia (24 procent) zmarło przed badaniem; 84 procent zmarło w ciągu ostatnich 40 lat. Kiedy zmarli krewni zostali wyłączeni z analizy, nie było znaczących różnic w szacunkowych zagrożeniach związanych z ryzykiem populacji (tabela 4).
Tabela 5. Tabela 5. Wpływ wybranych zmiennych na względne ryzyko populacyjne wrzodziejącego zapalenia jelita grubego wśród krewnych pierwszego stopnia w grupie probantów z wrzodziejącym zapaleniem okrężnicy. Tabela 5 pokazuje, że względne ryzyko populacyjne wrzodziejącego zapalenia jelita grubego u krewnych pierwszego stopnia u probantów z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego było podobne w trzech pokoleniach. Płeć probantów i krewnych nie miała wpływu na ryzyko. Względne ryzyko choroby u krewnych probanda różniło się w zależności od wieku probanda w momencie rozpoznania, ale nie od wieku jego krewnych. Występowała tendencja do częstszego występowania ryzyka wśród krewnych probantów, u których choroba została zdiagnozowana przed 50 rokiem życia, podczas gdy nie było spójnego wzorca zmienności ryzyka u krewnych w różnym wieku w czasie badania.
Gdy oszacowano względne ryzyko populacyjne wrzodziejącego zapalenia okrężnicy u dodatkowych krewnych pierwszego stopnia u co najmniej jednego chorego krewnego, stwierdzono, że u 6 z 179 innych krewnych pierwszego stopnia występuje choroba
[patrz też: socjopata cechy, ziarniak naczyniowy, znieczulenie nasiękowe ]

0 thoughts on “Rodzinne występowanie nieswoistych chorób jelit czesc 4”