Wirusowe zapalenie wątroby typu B DNA i RNA w pierwotnym raku wątroby

Paterlini i in. (Wydanie z 12 lipca) zgłosiło zastosowanie reakcji łańcuchowej polimerazy do wykrywania sekwencji DNA i RNA wirusa zapalenia wątroby typu B (HBV) w pierwotnych nowotworach wątroby u osobników ujemnych na antygen powierzchniowy wirusa zapalenia wątroby typu B (HBsAg). Dwie z ośmiu próbek dostępnych do testowania wirusa zapalenia wątroby typu C były pozytywne dla przeciwciał; autorzy sugerują możliwość wystąpienia zapalenia wątroby typu C jako kofaktora. Cytowane badania wykazały, że 60 do 70 procent pacjentów z pierwotnym rakiem wątroby ma przeciwciała przeciwko wirusowi zapalenia wątroby typu C.2, 3
W 1983 roku zgłosiliśmy wystąpienie pierwotnego raka wątroby z powodu ostrego zapalenia wątroby nie-A, nie-B.4. Chociaż tkanka wątroby nie była badana pod kątem markerów HBV, rutynowe badania serologiczne były negatywne dla HBsAg i przeciwciał przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B antygen i antygen powierzchniowy. Ponadto okres inkubacji wynoszący w tym przypadku 34 dni byłby niespójny z ostrym zakażeniem HBV. Dr Joseph Musto z MetPath Laboratories niedawno przetestował surowicę przechowywaną w stanie zamrożonym w kierunku przeciwciała przeciw zapaleniu wątroby typu C 5 i okazało się, że w tym przypadku jest dodatnia. Wcześniej próby wywoływania zapalenia wątroby przez zaszczepienie surowicy pacjenta w szympansie zakończyły się niepowodzeniem (Tabor E, Oddział Zapalenia Wątroby, Biuro Biologii: komunikacja osobista).
Wirus zapalenia wątroby typu C może przyczyniać się do transformacji nowotworowej przez indukcję przewlekłej choroby wątroby i marskości. Aktywna replikacja wirusa (przynajmniej w surowicy) może być nieobecna w czasie klinicznej neoplazji.
Nasze doświadczenie sugeruje, że wirus zapalenia wątroby typu C może być związany z pierwotnym rakiem wątrobowokomórkowym bez udziału HBV.
Robert H. Resnick, MD
Donald Antonioli, MD
Beth Israel Hospital, Boston, MA 02215
5 Referencje1. Paterlini P, Gerken G, Nakajima E, i in. . Reakcja łańcuchowa polimerazy w celu wykrycia sekwencji DNA i RNA wirusa zapalenia wątroby typu B w pierwotnych nowotworach wątroby od pacjentów z negatywnym antygenem powierzchniowym wirusa zapalenia wątroby typu B. N Engl J Med 1990; 323: 80-5
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Colombo M, Kuo G, Choo QL i in. . Częstość występowania przeciwciał przeciwko wirusowi zapalenia wątroby typu C u włoskich pacjentów z rakiem wątrobowokomórkowym. Lancet 1989; 2: 1006-8
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Bruix J, Barrera JM, Calvet X, i in. . Częstość występowania przeciwciał przeciwko wirusowi zapalenia wątroby typu C u hiszpańskich pacjentów z rakiem wątrobowokomórkowym i marskością wątroby. Lancet 1989; 2: 1004-6
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Resnick RH, Stone K, Antonioli D.. Pierwotny rak wątrobowokomórkowy po nietranslującym zapaleniu wątroby typu B. Dig Dis Sci 1983; 28: 908-11
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
5. Kuo G, Choo QL, Alter HJ, i in. . Test na krążące przeciwciała przeciwko głównemu etiologicznemu wirusowi ludzkiego zapalenia wątroby typu nie-A, nie B. Science 1989; 244: 362-4
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Stosując wysoce czułe i specyficzne techniki reakcji łańcuchowej polimerazy, Paterlini i in. donoszono, że DNA HBV było obecne w tkance nowotworowej od 17 z 28 pacjentów bez HBsAg (8 z 10 przeciwciałami swoistymi dla HBV i 6 z 13 bez wykrywalnych markerów serologicznych HBV) i że cztery z pięciu badanych nowotworów zawierało RNA swoisty dla HBsAg Te intrygujące dane sugerują, że HBV może odgrywać ważną rolę w powodowaniu pierwotnego raka wątroby, nawet u pacjentów bez serologicznych markerów zakażenia HBV. Ponieważ jednak niektóre krytyczne dane nie zostały przedstawione w tym raporcie, uważamy, że wyniki należy traktować z ostrożnością.
Po pierwsze, autorzy nie dostarczyli żadnych dowodów na to, że porównywalnych wyników nie można uzyskać bez amplifikacji przez łańcuchową reakcję polimerazy. Jeśli integracja DNA HBV następuje przed złośliwą transformacją i powstaje nowotwór przez klonalną proliferację, każda komórka lub co najmniej większość komórek w nowotworze powinna zawierać postać zintegrowanego DNA HBV, którą można łatwo wykryć przez standardową hybrydyzację niefrakcjonowanego komórkowego DNA . Ilość produktu uzyskanego przez reakcję łańcuchową polimerazy po amplifikacji sugeruje, że obecność DNA HBV można było ustalić bez amplifikacji. Takie informacje określałyby stan fizyczny (zintegrowany względem episomalny) sekwencji DNA HBV i ustalały użyteczność reakcji łańcuchowej polimerazy dla tego typu analizy.
Po drugie, ostatnie doniesienia 233 i nasze obserwacje wskazują, że niektórzy pacjenci z ujemnym mianem HBsAg mogą mieć wykrywalne sekwencje HBV w surowicy i wątrobie. Ze względu na wyjątkową wrażliwość reakcji łańcuchowej polimerazy, nawet niski poziom zanieczyszczenia tkanki guza z surowicy lub sąsiadującej niezłośliwej tkanki lub komórek wątrobowych pochodzenia nie-wątrobowego (elementy naczyniowe, krwinki białe lub tym podobne) może wytwarzać pozytywny sygnał po amplifikacji . Wniosek wyciągnięty przez Paterlini et al. o obecności sekwencji HBV w wątrobiakach byłaby bardziej przekonująca, gdyby zbadano nietkankowe tkanki i stwierdzono, że są wolne od sekwencji związanych z HBV. Przeprowadziliśmy analizę porównawczą tkanek wątroby od pacjentów z marskością wątroby, którzy mają wątrobiaki, w tym u czterech, którzy byli ujemni pod względem HBsAg. Całkowity komórkowy DNA z natywnej i nowotworowej wątroby, jak również pozawątrobową tkankę oceniano metodą hybrydyzacji typu Southerna DNA, zarówno niezampfumowanej jak i amplifikowanej przez łańcuchową reakcję polimerazy, z użyciem starterów oligonukleotydowych z wysoce konserwatywnego regionu regionu rdzeniowego antygenu. Amplifikacja przez łańcuchową reakcję polimerazy nie pozwoliła na wykrycie sekwencji HBV w żadnym nowotworze, który był negatywny przez analizę Southerna niezamplifowanego DNA, chociaż sekwencje HBV wykryto w wątrobie i tkance pozawątrobowej u niektórych pacjentów z ujemnym mianem HBsAg (dwa z trzech z markerami wcześniejszej ekspozycji). do HBV). Oczywiste jest, że konieczna będzie szersza analiza w celu rozszerzenia ekscytujących i interesujących spostrzeżeń poczynionych przez autorów oraz określenia etiologicznej roli HBV w raku wątroby u pacjentów z ujemnym mianem HBsAg, zi bez serologicznych markerów ekspozycji na HBV.
Boris Yoffe, MD
Christine A. Noonan, Ph.D.
Veterans Affairs Medical Center, Houston, TX 77030
3 Referencje1. Bréchot C, Degos F, Lugassy C, i in. . DNA wirusa zapalenia wątroby typu B u pacjentów z przewlekłą chorobą wątroby i negatywnymi testami na antygen powierzchniowy wirusa zapalenia wątroby typu B. N Engl J Med 1985; 312: 270-6
Full Text Web of Scie
[przypisy: przychodnia zdrowie kondratowicza, znieczulenie nasiękowe, twardzina ograniczona ]