Zapobieganie powikłaniom cewnikowania żył środkowych cd

Żyła podobojczykowa krzyżuje się pod obojczykiem tylko przyśrodkowo do punktu środkowobawowego. Gdy trudno jest zidentyfikować punkty orientacyjne dla jednego typu cewnikowania, należy rozważyć inną trasę. Wszyscy pacjenci powinni być oceniani pod kątem czynników, które mogą zwiększać trudność wprowadzenia cewnika, takich jak historia nieudanych prób cewnikowania lub konieczność cewnikowania w miejscu wcześniejszego zabiegu, deformacji szkieletu lub bliznowacenia .8 Gdy przewiduje się trudne cewnikowanie, znaczenie bezpieczeństwa pacjenta wymaga, aby procedura była wykonywana lub nadzorowana przez doświadczonego lekarza. Wewnętrzne cewnikowanie szyjki macicy może być trudne u chorych z otyłością, u których często obserwuje się punkty orientacyjne szyi. Cewnikowanie żylne podobojczykowe należy unikać u pacjentów z ciężką hipoksemią, ponieważ powikłanie odma opłucnowe jest bardziej prawdopodobne w tym miejscu i jest mniej prawdopodobne, że będzie tolerowane przez takich pacjentów. Cewnikowanie cewnika powinno się unikać u pacjentów z poważnie zanieczyszczonymi rejonami pachwinowymi, ponieważ umieszczenie kości udowej stwarza u tych pacjentów wysokie ryzyko rozwoju zakażeń związanych z cewnikiem. Jeśli do resuscytacji z powodu wstrząsu niezbędny jest dostęp żył centralnych, należy rozważyć dostęp żył udowych z uwagi na szybkość, z jaką można je wykonać, zwłaszcza jeśli uważa się, że cewnikowanie żył szyjnych wewnętrznych lub podobojczykowych będzie trudne. Po reanimacji cewnik można wymienić w najbardziej odpowiednim miejscu dla pacjenta.
Komplikacje mechaniczne
Tabela 2. Tabela 2. Częstotliwość komplikacji mechanicznych zgodnie ze ścieżką cewnikowania. Punktowe nakłucie, krwiak i odma opłucnowa są najczęstszymi komplikacjami mechanicznymi podczas wprowadzania cewników do żyły środkowej (Tabela 2). Ogólnie rzecz biorąc, cewnikowanie szyjki wewnętrznej i cewnikowanie żylne podobojczykowe niosą podobne ryzyko powikłań mechanicznych. Cewnikowanie podobojczykowe jest bardziej prawdopodobne niż cewnikowanie szyjki wewnętrznej, które może być powikłane przez odma opłucnowa i hemothorax, podczas gdy cewnikowanie szyjki wewnętrznej jest bardziej prawdopodobne w związku z nakłuciem tętnic. Krążenie krwiaka i tętnicy są powszechne podczas cewnikowania żylnego kości udowej. Ponieważ powikłania mechaniczne są najprawdopodobniej podczas cewnikowania w miejscu kości udowej, należy wybrać wewnętrzną szyjną lub podobojczykową żylną drogę, chyba że jest to przeciwwskazane. Jednakże częstość występowania poważnych komplikacji mechanicznych (np. Odma opłucnowa wymagająca założenia klatki piersiowej lub krwotoku wymagającego przetoczenia krwi lub zabiegu chirurgicznego) związanych z wprowadzeniem do tkanki podobojczykowej jest podobna do tej związanej z wprowadzeniem kości udowej.5
Infekcyjne komplikacje
Uważa się, że infekcje związane z cewnikiem powstają w wyniku kilku różnych mechanizmów: zakażenia miejsca wyjściowego, a następnie migracji patogenu wzdłuż zewnętrznej powierzchni cewnika; zanieczyszczenie cewnika, co prowadzi do kolonizacji cewników wewnątrz światła; i hematogenne zaszczepienie cewnika. Randomizowane badanie wykazało, że cewnikowanie żylne podobojczykowe wiązało się ze znacznie niższym odsetkiem całkowitych powikłań infekcyjnych niż cewnikowanie żylnej żyły i tendencją do niższego odsetka podejrzanych lub potwierdzonych zakażeń krwi związanych z cewnikiem (1,2 zakażenia na 1000 cewników w ciągu