Zapobieganie powikłaniom cewnikowania żył środkowych czesc 4

Dostępne dowody sugerują, że cewnikowanie podobojczykowe rzadziej powoduje infekcje związane z cewnikiem niż cewnikowanie szyjne wewnętrzne, chociaż te dwa podejścia nie zostały porównane w badaniach randomizowanych. 9, 1, 13 Tak więc, wybór podobojczykowego strona wydaje się minimalizować ryzyko powikłań infekcyjnych. Komplikacje zakrzepowe
Pacjenci wymagający cewnikowania żył centralnych są narażeni na wysokie ryzyko zakrzepicy związanej z cewnikiem. Rutynowo, ultrasonografia z kolorowym obrazowaniem dopplerowskim wykrywa zakrzepicę żylną u 33 procent pacjentów na oddziałach intensywnej opieki medycznej34, a około 15 procent tych pacjentów zakrzepica jest związana z cewnikiem. Ryzyko zakrzepicy związanej z cewnikiem jest różne w zależności od miejsca wkłucia. W jednym badaniu zakrzepica spowodowana cewnikiem wystąpiła u 21,5% pacjentów z cewnikami do żyły udowej oraz u 1,9% pacjentów z cewnikiem do żyły podobojczykowej (p <0,001) .5 W badaniu obserwacyjnym ryzyko zakrzepicy związane z wprowadzeniem szyjki wewnętrznej było około czterokrotnie większe niż ryzyko związane z wprowadzeniem podobojczykowym [28]. Cewnikowanie żylne podobojczyka niesie najniższe ryzyko zakrzepicy związanej z cewnikiem. Kliniczne znaczenie zakrzepicy związanej z cewnikiem pozostaje nieokreślone, chociaż wszystkie zakrzepy mogą potencjalnie powodować embolizację.
Technika wstawiania
Przygotowanie
Podczas zakładania cewnika należy stosować maksymalne środki ostrożności w zakresie sterylnej bariery, w tym maskę, czapkę, sterylną suknię, sterylne rękawiczki i dużą sterylną serwetę. Wykazano, że to podejście zmniejsza częstość zakażeń krwi związanych z cewnikiem i pozwala zaoszczędzić około 167 USD na cewnik14. Stosowanie roztworów opartych na chlorheksydynie do przygotowania skóry może być lepsze niż stosowanie roztworów powidon-jod, ponieważ chlorheksydyna zmniejsza ryzyko kolonizacji cewnika.35,36 Film wideo pokazujący wprowadzenie cewników do wewnętrznych miejsc szyjnych i podobojczykowych jest dostępny wraz z pełnym tekstem artykułu na stronie http://www.nejm.org.
Doświadczenie w cewnikowaniu
Podobnie jak w przypadku większości procedur medycznych, poziom doświadczenia lekarza zmniejsza ryzyko powikłań.6,37 Wstawienie cewnika przez lekarza, który wykonał 50 lub więcej cewników, jest o połowę mniej prawdopodobne, aby spowodować mechaniczne komplikacje podczas wstawiania przez pacjenta. lekarz, który wykonał mniej niż 50 cewników 6. Jeśli lekarz nie jest w stanie wprowadzić cewnika po trzech próbach, powinien zwrócić się o pomoc zamiast kontynuować procedurę. Częstość występowania komplikacji mechanicznych po trzech lub więcej próbach wprowadzenia jest sześciokrotnością częstości po jednej próbie.8
Wskazówki dotyczące ultrasonografii
Wykorzystanie przewodnictwa ultradźwiękowego zostało promowane jako metoda zmniejszania ryzyka powikłań podczas cewnikowania żył centralnych. W tej technice sonda ultradźwiękowa służy do lokalizowania żyły i mierzenia jej głębokości pod skórą. W wizualizacji ultradźwiękowej igła wprowadzająca jest następnie prowadzona przez skórę i do naczynia. Podczas cewnikowania żył szyjnych wewnętrznych, prowadzenie ultradźwiękowe zmniejsza liczbę powikłań mechanicznych, liczbę niepowodzeń umieszczenia cewnika i czas potrzebny do założenia. [25] Jednak jego zastosowanie podczas cewnikowania żylnego podobojczyka ma mieszane wyniki w badaniach klinicznych, 26 , 38,39 prawdopodobnie ze względów anatomicznych